رواية أطرق
للكاتبة: شروق حمام
الحلقة الخامسة
-اقتربت مني الطفلة الصغيرة حبيبه فحملتها و قبلت رأسها واعطيتها لأمها و خرجوا جميعا و سقطت داخل بئر أحلامي.
صَحوت على صوت اخي و هو ينادي
_ اسراء قومي يلا مرات اخوكي عملالك فطار عظمه.
فتحت عيني و انا اريد النوم اكثر و قلت
_ جايه اهو
خرجت من الغرفة الي المطبخ جلست على كرسي بالقرب من اخي و جدي و اخذت حبيبة ابنت اخي و قبلتها.
ووضعتها على كرسي بجانبي .
تناولنا الفطور ثم قال اخي
_ يلا اجهزي عشان نروح نزور امي و ابويا
_ حاضر
نظرت لجدي ثم قلت
_ اكيد هتيجي معانا
_ طبعا
ابتسمت ودخلت غرفتي تقدمت من المرآة و نظرة الي ذاتي.
ما هذا؟
قلبي يبتسم، وجهي اليوم لا يتصنع الإبتسامة كالعادة
ليتك هنا يا ابي و اخذتني بين ضلوعك و ضحكت بين ذراعيك.
اخرجت ملابسي من الحقيبة و ارتديتها.
و خرجت من الغرفة كان اخي يجلس بجانب زوجته منى و بين يديه طفلتهُ حبيبة.
قال اخي عندما رآني انظر لهم
_ يلا
_ جدي فين
_ مستني برا
_ ماشي يلا
خرجت من المنزل و ركبنا فى سيارة اخي.
وصلنا الي مَدفن امي وابي.
دعونا لهم وجلسنا بقربهم.
_ تعرفي يا اسراء
_ اي يا جدي
_ انت شبه مامتك خالص تحسي فولة و اتقسمت نصين نفس العيون اللى مبيعرفوش يكدبوا
عنيكي زيها و هي بتحاول تخبي دموع.
نظرت له ثم قلت
_ فى حاجات كتير مش عارفة هعمل فيها اي حساني ملخبطة
_يمكن تكوني ملخبطة، بس احنا حواليكي نقدر نتشارك عبئ قلبك.
اردف احمد لجده وقال
_ و هنشيلك فوق راسنا يمكن مش عيلة كبيرة زي اللي كنت عايشة معاهم بس احنا مترابطين، مفيش فرق كلنا بنحكي على تعبنا حتى جدي بيحكي مفرقتش كبير من صغير
احنا عيلتك
اقترب من ثم اردف
من انهارده احنا وطنك.
عانقني و بكيت و بكي اخي و عندما انهيت بكائي نظرت له وقلت
_ انا عايزة اكل ايس كريم
_ بعيدا اننا في الشتا و اكيد هنلاقي قليل جدا بس اشطا هجبلك.
خرجنا من المقابر و توجهنا اي محل يبيع المثلجات.
_ اجبلك طعم اي يا اسراء
_عايزة فانيلية و لمون
نظر لي اخي بتعجب وقال
_دول النكهتين المفضلين بتوعي.
نظرن له وانا اضحك وقلت
_ ما احنا اخوات بقا
ضحك ثم قال
_ ايوة صح
التفت للبائع ثم قال له
_ هتجيب واحد بالفرولة والمنجا لحبيبة وواحد بالشكولاته و الكافيه لمنى، و عصير قصب لجدي
و اتنين بالفانيلة و اللمون لبنتي الأولى و ليا.
لقد قال اخي انني ابنته الاولى ما هذا؟
اظن انه احتل قلبي اليوم كما احتله عندما رأيته لأول مرة.
ابتسمت له و هو ينظر لي و قلت
_ بنتك عايزة اتنين مش واحد
_ دا انتي طفسة بقا
_ اننن
_ هات يا عم تلاته لمون و فانيلة
_ رجالة مبتجيش الا بالعين الحمرا
_ و بالخضرا و الزرقة كمان
نظرت منى له بغضب و قالت
_ والله واي كمان
نظر لي احمد و قال
_ بس والله يا اسراء ما يملى عيني غير العيون البني الجامدة دي
ضحكت منى و قالت
_ ايوة كدا اتعدل
_ دا لو العالم اللي معوك اعدله عشانك يا مُنتي .
نظرت لي منى و قالت
_ والله ما هو فالح غير فى انه يثبتني
ابتسمت لها و قلت
_ شكلكم جميل مع بعض، انا عايزة اعرف قصتكم
ردت عليها منى
_ قصه طويلة هحكيهالك بعدين
_ ماشي
عدنا الي المنزل و قلبي يرفرف و انا بجوار اخي اتعلق بيده و منى بيده الاخرى و ابنته حبيبة تركض امامنا.
نظرت لي منى و هي تضغط على يد اخي
_ سيبي يا بت جوزي
تعلقت بيد اخي و نظرت لها بتحدي و قلت
_ و هو اخويا
_ و هو عشان اخوكي هتشاركيني فيه
_ اه يا حبيبي هشاركك فيه
_ اعع سيبي يا بت جوزي
ضحك احمد و قال
_ احنا واقفين فى الشارع ندخل البيت و اتخنقوا براحتكوا
نظرت لمنى و اخرجت لساني و قلت
_ هوريكي يا وحشه
_ والله انا اللي هوريكي
دخلنا البيت
و انا ما زلت اتعلق بيد اخي و منى تركت يده
ثم نظرت لي و قالت
_ مش هحكيلك حكايتي انا واحمد
تركت كتف اخي وقلت: لا هتحكيلي
و حينما كنت اقولها ركضت منى على يده احمد مسكت يديه الاثنين و قالت
_ مش هتمسكيه
_ سيبي ايد اخويا
ركضت على يد اخي وعضدت يد منى فتركت يد اخي و ضحكنا كثيرا حتى طرق باب المنزل.
توقفنا جميعا عن الضحك عندما طرق باب المنزل و اقترب اخي من الباب و فتحه و قال
_ نادر انت رجعت من السفر امتى
دق قلبي دقات متتاليه.
لقد تذكرت حبيبي الاول الذي كنت اذوب عشقا فيه.
لقد كنت احبه جدا.
كان ما بينا ذكريات مذهلة.
كنت احبه.
اغرقني به كان لي خير كل شئ كان صديقي الذي اثرثر معه بأحاديث كثيرة.
و لكنني لا اعلم لماذا هجرني و انا من كنت سأهجر العالم لأجله.
سمعت صوت اخي و هو يقول
_ تعالى اعرفك على اختي
_ اختك
_ اه اختي تعالي بس
و صدمت عندما رأيته
نادر
انتظر الحلقه السادسة
تعليقات
إرسال تعليق